چسبندگی بینی بعد از عمل

عوارض جراحی زیبایی بینی :

تمام جراحی ها ممکن است دارای عوارضی باشند. جراحی زیبایی بینی هم می تواند عوارضی از قبیل عوارض عملکردی و تنفسی و یا عوارض زیبایی در پی داشته باشد. یکی از عوارض عملکردی جراحی بینی، چسبندگی بینی بعد از عمل است که به ایجاد مشکل تنفسی منجر می شود.

ایجاد زخم در هر بافتی از بدن، می تواند باعث بروز واکنش هایی برای ترمیم زخم می شود. در بینی هم واکنش های ناشی از برش ها و زخم های جراحی می تواند سبب چسبندگی سطوح مختلف بافت های پوشاننده بینی به یکدیگر شده و راه تنفسی را مسدود کند. تنگی نفس، گرفتگی بینی و اختلالات و مشکلات تنفسی از مهم ترین نشانه های چسبندگی بینی می باشد. تعداد افرادی که بعد از جراحی بینی دچار مشکلات تنفسی می شوند کم نیست و این موضوع اهمیت توجه به مسائل داخل بینی در حین جراحی بینی را می رساند.

جراحی زیبایی بینی

علت چسبندگی بینی بعد از عمل چیست؟

همانطور که گفتیم چسبندگی بینی بعد از عمل یکی از عوارض عملکردی جراحی بینی است که در اثر ترمیم نشدن برش ها و زخم های جراحی و چسبیدن بافت های داخل بینی ایجاد می شود.

اگر بخواهیم علت این عارضه را توضیح دهیم ابتدا باید اطلاعاتی را در مورد مخاط بینی شرح دهیم. مخاط بینی لایه ای سطحی است که داخل بینی و سینوس ها را می پوشاند. این غشای سطحی علاوه بر دارا بودن رگ های خونی و اعصاب دارای سلول های مترشحه می باشد. وظیفه مخاط مرطوب سازی سطح داخل بینی و سینوس ها است. رطوبت تولید شده توسط مخاط بینی به بهبود تنفس و مرطوب شدن هوای تنفسی کمک کرده و نقش ویژه ای را در این زمینه ایفا می کند.

حال اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری نماید باعث زخمی شدن مخاط بینی می شود. اگر مخاط زخمی شده در هنگام ترمیم در مجاورت یکدیگر قرار گیرند، به هم چسبیده و سبب بروز انسداد یا گرفتگی بینی می شوند. مهم ترین علت چسبندگی مخاط بینی برداشتن مخاط بینی در حین جراحی و یا وارد کردن آسیب شدید به آن در حین جراحی می باشد.

در چسبندگی بینی بعد از عمل ، تیغه وسط بینی به دیواره های کناره بینی می چسبد و باعث می شود فرد بیشتر احساس تنگی نفس کند. همچنین در مواقعی که بیمار داروهای تجویز شده توسط دکتر اعم از آنتی بیوتیک را استفاده نکند دچار عفونت شده و این عفونت نیز باعث بروز چسبندگی در بینی می شود. اما مشکلاتی چون چسبندگی بینی دائمی نیستند و با انجام جراحی بینی ترمیمی برطرف خواهند شد.

چسبندگی بینی بعد از عمل

درمان چسبندگی بینی بعد از عمل :

برای تشخیص علت چسبندگی بینی گاهی انجام سی تی اسکن لازم است. برای درمان چسبندگی بینی بعد از عمل از طریق جراحی ترمیمی، به مدت یک هفته لایه سیلاستیکی درون بینی قرار داده می شود. با قرار دادن این لایه درون بینی، چسبندگی قطع گردیده و از نزدیک شدن دو طرف بینی به هم جلوگیری می شود. در همین فاصله زمانی مخاط بینی و پوشش درونی آن ترمیم شده و با بهبود مشکلات تنفسی لایه سیلاستیکی از درون بینی برداشته می شود.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید